Tijdens deze maand december 2018, is hier een klein overzicht van de marketingtrends die waarschijnlijk erg belangrijk voor u zullen zijn in 2019.
Opmerkelijke marketingtrends # 1 – video
Het lijkt erop dat shoppers – vooral de jongste, zoals de felbegeerde Y-generatie – van video’s houden en van wat ‘een authentieke marketing tone‘ wordt genoemd. Kopers zijn altijd op zoek naar meer authenticiteit op internet en video’s lijken een uitstekende manier te vormen om contact te leggen met het publiek.
Verschillende onderzoeken hebben bijvoorbeeld aangetoond dat gebruikers tussen 65% en 85% meer kans hebben om te kopen na het bekijken van een productvideo en dat bijna de helft van de kopers video’s zoekt die gerelateerd zijn aan een product of service, voordat ze naar een winkel gaan. Bovendien verhogen marketeers die video gebruiken hun omzet ongeveer 50% sneller dan andere.
Wat video’s betreft, zijn er twee soorten: kortstondige inhoud en livestreaming. Kortstondige video’s bootsen Instagram-verhalen en SnapChat-afbeeldingen na. Met andere woorden, het zijn afbeeldingen en films die na een relatief korte periode verdwijnen. We creëren geen video voor de lange termijn, maar eerder om er gedurende een korte tijd aandacht mee te krijgen. En als je bedenkt dat Instagram honderden miljoenen gebruikers heeft, is de investering duidelijk de moeite waard. We keren terug naar ‘het verhaal‘ op Instagram. Je schept een verhaal en als je de aandacht van de kijker wilt houden, moet je je verhaal levend houden.
Tegelijkertijd wordt de online live-uitzending steeds populairder. Facebook Live trekt 135% meer organische weergaven aan dan afbeeldingen uit de nieuwsfeed. En omdat Facebook achter de schermen aan het veranderen is en het moeilijker maakt om de inhoud op een organische manier te verspreiden, wordt livestreaming een belangrijk onderdeel van sociale mediastrategieën van bedrijven.
Het voordeel van live streaming op Facebook Live of YouTube Live is dat dit beide platforms zijn voor eerlijke gesprekken met kijkers die in realtime vragen of opmerkingen kunnen stellen. De interactie wordt versterkt en er komt een oprechte bilaterale communicatie tot stand.
Opmerkelijke marketingtrends # 2 – kunstmatige intelligentie
Mensen zijn nieuwsgierig naar de plaats van AI (Artificial Intelligence) op het terrein van marketing. De belangrijkste marketingtrend van dit jaar op het gebied van kunstmatige intelligentie gaat naar gespreksmotoren of chatbots
Het is bijna onmogelijk om een tijdschrift te vinden dat zich bezighoudt met AI. De huidige zogenaamde ‘gespreksmotoren‘ zullen naar verwachting terrein winnen omdat ze een steeds breder scala aan vragen van potentiële kopers kunnen beantwoorden.
Zinvolle marketingtrends # 3 – big data
Evenzo lijken verwijzingen naar “big data” alomtegenwoordig. De enorme toename in rekenkracht geeft bedrijven de mogelijkheid om immense hoeveelheden informatie te verwerken. Waar zoeken consumenten naar? Hoe vaak bezoeken ze uw site? Hoe navigeren ze doorheen de site? Zijn ze op zoek naar een aanbieding in de winkel of op internet, op mobiel of via een app? Dit zijn de belangrijkste vragen beantwoord door big data. Het is geen toeval dat dezelfde zoekopdracht na uw eerste bezoek aan een hotelsite of boekingssite van luchtvaartmaatschappijen de volgende keer een hogere prijs zal opleveren. Hoe kopers omgaan met een merk en hoe ze producten zoeken en kopen … alles wordt nagegaan.
“Big data” maakt ook micro-interacties mogelijk, waarbij de verschillende zoekpatronen als willen leren, doen, ontdekken, kijken of kopen, bedrijven in staat stellen om te weten wat ze moeten voorstellen aan hun prospects. Ze weten ook waar u zich bevindt en kunnen Google Maps gebruiken om aanbieders bij u in de buurt te vinden.
“Micro-momentmarketing” stelt Google niet alleen in staat om een boodschap te presenteren aan een doelmarkt, maar ook om dit tijdig te doen om de marketingeffectiviteit te maximaliseren. Het doel is om de informatie ruim voor dit micromoment aan de doelgroep te presenteren: wanneer consumenten uw producten onderzoeken, zullen ze de sterkte van uw merk onthouden en aangemoedigd worden om uw product te kiezen.
Substantiële marketingtrends # 4 – conversationele marketing
In de afgelopen jaren is al opgemerkt dat traditionele marketing, zoals offline adverteren, zijn vermogen verliest om kopers te beïnvloeden. Klanten willen een echte verbinding voelen met merken via tweerichtingscommunicatie. Ze willen een stem hebben die gehoord wordt en in staat zijn relaties te onderhouden, te communiceren en zelfs te praten. Ze willen communiceren met merken en bedrijven op sociale netwerken, Facebook of WhatsApp, of zelfs via sms.
Een one-size-fits-all benadering is bijna nutteloos omdat kopers zich persoonlijk benaderd willen voelen en niet alleen gezien willen worden als onderdeel van een groter potentieel doelpubliek.
Conversatiemarketing richt zich op de consumentenervaring. Bedrijven moeten goed luisteren naar de nuances in de wensen van hun klanten.