Afbeelding: koningin Elizabeth II – Wikipedia
Juwelenmerken en -organisaties hebben zich gehaast om hulde te brengen aan koningin Elizabeth II, na haar overlijden op 96-jarige leeftijd op 8 september.
Velen merkten op dat de langstzittende vorstin van Groot-Brittannië een frequent juwelendraagster en -liefhebber was. In juli werden enkele van haar bekendste stukken tentoongesteld in Buckingham Palace ter ere van haar Platina Jubileum.
Een TikTok-video, waarin de “brutale” reactie van koningin Elizabeth II op de uitgebreide protocollen rond de kroonjuwelen te zien is, ging na haar dood viraal.
“Ik hou van de Black Prince’s Ruby,” zei ze, vrolijk draaiend met een kroon.
De dood van Hare Majesteit heeft al invloed gehad op één noemenswaardig evenement op de modekalender.
De London Fashion Week, die van 16 tot 20 september plaatsvindt, gaat gewoon door, maar de Britse Fashion Council heeft gevraagd om “niet-essentiële” evenementen, zoals feesten, te annuleren uit respect voor de dood van koningin Elizabeth II.
Burberry heeft zijn evenement voor de modeweek al afgelast en had op het moment van publicatie zijn homepage veranderd in een eerbetoon aan de koningin.
Luxe warenhuizen Liberty en Selfridges hebben uit respect hun deuren gesloten tot en met zaterdag 10 september.
Anderen herinnerden zich enkele van de controverses rond de juwelen van de koningin.
In 2019 vermoedden sommigen dat koningin Elizabeth II een ‘brocheoorlog‘ voerde toen ze bij een bezoek aan toenmalig president Donald Trump een speld droeg die ze van Barack en Michelle Obama had gekregen.
Haar dood deed ook een langlopende controverse herleven over de Koh-i-Noor, de legendarische diamant van 105,6 karaat waarvan het eigendom al lang wordt opgeëist door India. Iran, Pakistan en Afghanistan hebben ook aanspraak gemaakt op het juweel.
Anderen debatteerden over de vraag of de royals wel de ware rechten hadden op een andere vermaarde diamant, de 530 karaat Grote Ster van Afrika.
Aan de andere kant betuigden juwelenmerken en -groepen, vooral die in het Verenigd Koninkrijk, plechtig hun respect op sociale media.
De Britse National Association of Jewellers tweette: “Wij rouwen samen met de natie om het overlijden van Hare Majesteit Koningin Elizabeth II en danken haar voor haar onwankelbare dienst.”
“Een tijdperk is geëindigd, en een nieuw is begonnen,” schreef CIBJO, de World Jewellery Federation, op LinkedIn. “Hare Majesteit zal herinnerd worden door ons allen in de juwelenwereld. Condoleances aan onze Britse leden en vrienden, en al die haar leefden in haar rijk en Gemenebest.”
De Britse afdeling van Signet Jewelers schreef: “Wij zijn diep bedroefd door het overlijden van Hare Majesteit Koningin Elizabeth II. Wij allen bij H.Samuel en ERNEST JONES sluiten ons aan bij de natie in universele rouw terwijl we rouwen om het verlies van een buitengewone monarch. Onze gedachten en gebeden gaan uit naar de koninklijke familie.”
De Beers Group twitterde dat Koningin Elizabeth’s “onwrikbare kracht, veerkracht en liefde een inspiratie zijn geweest.”
De Britse afdeling van Pandora noemde koningin Elizabeth II “een buitengewone vrouw die zovelen heeft geïnspireerd tijdens haar monumentale, 70-jarige regeerperiode“.
Watches of Switzerland betuigde zijn “diepste medeleven aan de koninklijke familie en wij betuigen onze dankbaarheid voor het buitengewone leven van Hare Majesteit de Koningin, onze langst regerende Monarch.”
“Ons verdriet op dit moment wordt gedeeld door mensen over de hele wereld, terwijl we met trots terugdenken aan de levenslange toewijding van Hare Majesteit aan haar natie en het Gemenebest“.