Alle afbeeldingen: https://kimberlycollinsgems.com/
In 1995 maakte Kimberly Collins een dramatische carrièreswitch. Ze was afgestudeerd in restaurant- en hotelmanagement en had een tijd gewerkt in het MGM Grand in Las Vegas, maar ze zette dat allemaal in de achteruitkijkspiegel toen ze haar edelstenenbedrijf registreerde en in 1996 naar Nairobi reisde, waar ze bij een lokale familie woonde en de kneepjes van de tanzaniethandel leerde.
“Ik zit nu 27 jaar in de edelstenenhandel,” vertelt Kimberly Collins, nu gevestigd in Reno, Nevada.
Als één van de weinige vrouwelijke edelsteenhandelaren in de sector was ze toen een anomalie, en tot op zekere hoogte is ze dat nog steeds. “Mensen keken naar me – ik was 25 of 26 – en vroegen me: ‘Van welke groothandelaar krijg jij je edelstenen?’” Collins zegt. “En ik zei dan: ‘Ze zijn van mij. Ik koop ze. Ik ga daarvoor naar het buitenland.”
In de loop der jaren, toen Kimberly Collins haar interesse uitbreidde van Oost-Afrikaanse edelstenen naar gekleurde stenen uit Brazilië, Sri Lanka, en Zuidoost-Azië, vestigde ze een reputatie als saffier specialist.
“Ik ben een gek op fancy saffieren, op het volledige kleurengamma,” zegt ze. “Ik verkoop heel veel alternatieve bruidsmode. Blauwe saffieren zijn natuurlijk een hoeksteen, maar ik hou van het hele gamma: ik verkoop Montana saffieren, saffieren uit Sri Lanka en Madagaskar en een paar uit Birma. En ik ben dol op saffieren uit de Umba River Valley in Afrika.”
In februari werd Collins verkozen tot voorzitter van de raad van bestuur van de American Gem Trade Association (AGTA), en in maart, na het ontslag van Doug Hucker als CEO van AGTA, voegde ze de rol van interim CEO toe aan haar reeds zeer volle bord.
Op de recente JCK Las Vegas show, waar ze exposeerde in de AGTA sectie van het Gems paviljoen, voelde Collins de volledige omarming van kleur door de juwelenindustrie persoonlijk aan den lijve.
“Ik heb een zeer kleurrijke lijn, en het was een soort van gekte” zegt ze. “Mensen konden er niet genoeg van krijgen. Ik hoop dat het voor altijd blijft, maar zo niet, dan is het zeker leuk geweest.”
Onlangs gaf Kimberly Collins haar kijk op vraag, aanbod en prijzen op de edelsteenmarkt.
Kimberly Collins over hete (en koele) stenen
Robijnen zijn de laatste tijd door het dak gegaan. Wintergroene saffieren – doen het enorm goed in de bruidsmarkt, en ze komen uit Madagaskar, Sri Lanka, en Montana. Die prijzen zijn de laatste jaren bijna verdubbeld door de vraag.
Blauwe zirkoon is een andere steen die veel van onze leden verkopen. Een edelsteen met een goede prijs, een geboortesteen. Maar het is moeilijk om kwaliteit te krijgen. De belangrijkste bron daarvoor is Cambodja. De Aziatische landen zijn allemaal getroffen door COVID.
Over prijsweerstand (of het gebrek daaraan)
Interessant genoeg ervaarde ik op de JCK beurs voor bijna niets prijsweerstand, en dat komt door de zeer sterke vraag. De eindgebruiker wil het gewoon hebben en de winkeliers weten dat als ze het hebben, ze het ook kunnen verkopen. Als het een steen is die alleen voor de eigen voorraad is, kijken ze anders tegen de prijs aan. Maar als ze aanvullen omdat het goed verkoopt, hebben ze niet zo’n aversie tegen prijsveranderingen.
Inflatie is iets echt. Als er niets anders zou veranderen en de prijs van blauwe zirkoon zou stijgen, zouden de mensen zich achter de oren krabben en vragen waarom. Ik had niet het gevoel dat mensen zich zelfs maar afvroegen waarom. Teal saffieren zijn overal – ga naar Instagram en je zult er genoeg zien. Als je dingen heel vaak ziet, weet je dat de vraag de markt stuurt.
Kimberly Collins over het J. Lo Effect
J. Lo heeft zich net verloofd (en kreeg een groene diamanten ring), en de laatste keer dat ze zich verloofde – en een lichtroze saffier kreeg – heeft ze 10 jaar lang golven door onze branche gestuurd. Ik zie mensen kijken naar mintkleurige stenen – munt granaat, munt toermalijn, zelfs munt saffier – allemaal munt, ijzige tinten.
Over de vibe voor kleur
We verkopen heel veel blauw-grijzen – die zijn altijd sterk geweest – maar wat anders is, is dat het nu over de hele linie kleur is. Alle kleuren zijn echt hot. Als handelaar in gekleurde edelstenen, lijkt dat zelfpromotie, maar ik meen het. We gingen door een fase waar het allemaal diamanten juwelen waren en het was moeilijk om winkels te overtuigen om iets anders te kopen dan de ‘Grote Drie‘.
Op dit moment, kan alles. Zolang het maar goed gesneden is, het sprankelend is, en het de eindklant aanspreekt. Kleur is overal op dit moment: in kleding, in woonaccessoires. Ik dank de pandemie daar een beetje voor: mensen waren zo veel online, en het stuwt de ogen van de retail koper naar het verlangen naar dingen die anders zijn.
Over “Parti” tijd
Er zijn verbazingwekkende toermalijnvondsten in Nigeria – deze echt heldere roze en prachtige rubelliet productie. Ze noemen het soms “disco” of “parti” toermalijn omdat het kleuren heeft. Het is een zeer zuiver, helder, levendig materiaal met kleuren van roze en groen tot geelgroen!
Kimberly Collins over eigentijdse geboortesteenjuwelen
Ik voel dat er een heropleving is van interesse in geboortesteen sieraden en sieraden en kleuren die echt resoneren met mensen, omdat kleur zo populair is. Jaren geleden waren geboortesteen sieraden erg traditioneel. Nu mengen mensen veel door elkaar.
“Sentimentaliteit komt terug in de sieradenmarkt. Die waren we een tijdje verloren, vanaf het begin van de jaren 2000, als gevolg van de iPhone, de iPad. Nu realiseren mensen zich, ik heb zoveel geld uitgegeven aan dit computerspul dat maar een paar jaar meegaat, terwijl mijn vrouw die ring die we even lang geleden kochten nog steeds draagt. We kunnen het doorgeven aan volgende generaties. Kortom, mensen beseffen dat juwelen een toegevoegde waarde bieden die talrijke andere zaken absoluut niet bieden.”